Afgelopen woensdag, 23 april, was ik aanwezig in Beitem voor de officiƫle start van de bouw van het nieuwe proefveldatelier van Inagro. Een moment dat meer betekent dan een eerste spadesteek.
Inagro doet praktijkgericht onderzoek. Geen theorie voor de kast, maar antwoorden op de vragen die landbouwers vandaag op het veld tegenkomen. De verouderde groentehal die er stond, voldeed al jaren niet meer. Het nieuwe atelier maakt komaf met die achterstand en brengt alles samen: voorbereiding van veldproeven, na-oogstverwerking, kwaliteitsbeoordelingen, gewasbescherming en bewaring. Met bijzondere aandacht voor peulvruchten, eiwitrijke gewassen en duurzame bewaartechnieken.
West-Vlaanderen levert, Vlaanderen investeert terug
De cijfers spreken voor zich. Twee derde van de openluchtgroenten van Vlaanderen en de helft van de aardappelen groeien in West-Vlaanderen. Dat maakt onderzoek dat dicht bij de landbouwer staat essentieel. Vlaanderen investeert via VLIF-omkaderingssteun 4,26 miljoen euro. De provincie West-Vlaanderen draagt bij via eigen investeringsmiddelen. Het totale plaatje bedraagt 9,5 miljoen euro. Minister Jo Brouns en gedeputeerde Bart Naeyaert waren aanwezig en namen elk hun verantwoordelijkheid op.
Dit project past in het bredere verhaal van Roeselare als hoofdstad van de Vallei van de Voeding, een regio waar landbouw, voedingsindustrie en kennisinstellingen samenkomen. Ongeveer 30 procent van de Vlaamse voedingsindustrie is hier aanwezig. Inagro is een van de schakels die dat ecosysteem sterk houdt.
Kris Declercq, burgemeester van RSL en Vlaams Parlementslid