It's the economy, stupid

Publicatiedatum

Auteur

Kris Declercq

Deel dit artikel

It’s the economy, stupid”: met die slogan wees voormalig VS-president Bill Clinton in 1992 de Amerikaanse kiezers op de werkelijke inzet van verkiezingen. Zeer terecht was dit ook een thema bij de recente Vlaams-federale verkiezingen in ons land, en is het één van de speerpunten waar ik ook in ons Roeselare voor ga.

Onze stad is gekend als ‘commerce-stad’ en ondernemersstad bij uitstek: met de laagste werkloosheid van het land, een groot aantal starters en de hoogste overlevingsgraad voor nieuwe bedrijven zijn we het centrum van de economische ‘West-Vlaamse ruit’.  Onderzoek van professor Stijn Baert toont aan dat de werkzaamheidsgraad in Roeselare de afgelopen legislatuur steeg van 78,7 naar 81 procent, en dat ook het aantal inactieven in de stad is afgenomen, door het beleid dat het werd gevoerd om onder meer leefloners aan het werk te krijgen.  In de stadsmonitor gaven 84 procent van de Roeselarenaars aan tevreden te zijn over het aanbod van winkelvoorzieningen in de stad.

Die geest van ondernemerschap moeten we blijven koesteren door onze ondernemers au sérieux te nemen, en verder een ondernemersvriendelijk klimaat te creëren in ons ‘hart van West-Vlaanderen’, zoals de slogan van de handelaarsverenigingen destijds luidde.

Cruciaal blijft de aanpak van de leegstand in onze stad. Even de cijfers.

Hieronder vind je de evolutie van de leegstandscijfers op het gehele grondgebied tussen 2018 tot en met 2023 (o.b.v. cijfers Locatus). De leegstand daalde van 11,7% in 2022 naar 10,5% in 2023. Dit is de grootste daling van alle West-Vlaamse centrumsteden.

Wat betreft de leegstand in het kernwinkelgebied tussen juni 2020 en heden staan er momenteel 46 panden leeg op een totaal van 304 panden.

Hoewel onze cijfers dus zeker niet slechter zijn dan andere centrumsteden, is er in Roeselare sprake van een soort ‘waterbedeffect’: er verdwijnen zaken, maar er komen er gelukkig ook nieuwe bij. Maar het gevoel is soms anders, zeker sinds de Covidcrisis en wereldwijd internationale ketens failliet gaan, en ook grotere panden (denk aan Zara en C&A) andere invulling zoeken. Neem daarbij dat 80 van de Vlamingen in 2024 online koopt ( x 4 ten opzichte van 15 jaar geleden) en de huurprijzen van sommige panden nog steeds zeer hoog zijn, en dan is duidelijk dat we, samen met de handelaars, continu alle zeilen moeten blijven bijzetten.

Dat doen we overigens al een tijd. Onze economie versterken is altijd al een van mijn drijfveren geweest.  We werkten ‘Kernplannen’ uit die ook voor andere centrumsteden een inspiratie waren. Op diezelfde lijn moeten we verder gaan, en dit nog versterken, zodat we de aantrekkelijkheid van onze stad blijven vergroten. Met de Wallenparking, de Stationsparking en de Munt zijn er de laatste tien jaar meer dan 1.000 parkeerplaatsen bijgekomen, met de goedkoopste parkeertarieven van de centrumsteden. 

We blijven inzetten op ondersteuningspremies voor nieuwe handelaars, aantrekkelijke winkelevenementen (denk aan Kerst van RSL) en publiciteitscampagnes ( zag je de ‘Gebeten door Roeselare’-campagne op de kusttrams tijdens de zomer ?) Met een sterk maar compact kernwinkelgebied, met nieuwe hippe zaken en een krachtige verweving met horeca. We legden de nachtwinkels en overvloed aan barbierszaken reeds aan banden.

We willen onze stads- en dorpspleinen verder aantrekkelijk maken en ijveren voor nabij diensten, ook in de deelgemeenten (zoals we na de Munt en in Rumbeke recent ook in Beveren een geldautomaat voorzagen). Deze acties willen we ondersteunen door het voeren van gerichte citymarketing via een nieuw inspiratie- en overlegplatform voor onze handelaars. Op naar een ‘Maastricht aan de Mandel’?

Op het door Unizo Roeselare georganiseerde debat vorige week bleek dat de neuzen van de Roeselaarse partijen globaal in dezelfde richting staan, al ben ik geen voorstander van een volledig autovrij centrum. In moeilijke tijden wordt autovrij dan snel winkelvrij, en mogen we de wagen niet wegpesten, zeker voor minder mobiele bezoekers. Bovendien voorzien we tijdens onze vele evenementen reeds veel comfort voor zowel de wandelaar als de fietser.  Al is een bijkomende bovengrondse fiets- en wagenparking zeker een noodzaak.

Ik ga regelmatig langs bij onze Roeselaarse bedrijven. Op de vraag ‘wat kan ik doen voor jullie’ antwoord krijg ik vaak als antwoord in koor ‘Laat ons gerust’! ;-) 

Dat is inderdaad de essentie. De overheid moet zo weinig mogelijk hindernissen opleggen voor wie wil ondernemen en investeren. Ruimte creëren: fysiek, fiscaal en administratief. Als ‘publieke ondernemer’ wil ik me daar opnieuw volop voor smijten!

Kris - Burgemeester van RLS

Nieuws

Veiligheid begint met een goede opleiding

Op donderdag 11 juni brachten we met een delegatie van cd&v West-Vlaanderen een bezoek aan de West-Vlaamse Politieschool in Zedelgem. We kregen er een blik achter de schermen van een instelling die elke dag werkt aan de veiligheid in onze steden en gemeenten.

Gebeten door Roeselare, onze zomer in eigen stad

Een goede zomer hoef je in Roeselare niet ver te zoeken. Met Gebeten door Roeselare zet onze stad ook in 2026 een volledig zomerprogramma neer voor inwoners, gezinnen en bezoekers. Smaak, groen, sport, cultuur en sterke evenementen vinden er hun plek. Wie deze maanden in de stad blijft, komt niets tekort.

Lokale kmo's krijgen meer kans bij overheidsopdrachten

Overheidsopdrachten vormen een sterke hefboom voor onze lokale economie. Toch haken kleine en middelgrote ondernemingen vaak af. De procedures zijn complex, de administratie weegt zwaar en de bestekken zitten vol juridische vereisten. Daarom trok ik bij Vlaams viceminister-president Hilde Crevits aan de alarmbel met de vraag om actie te ondernemen.