Op maandag 11 mei kwam Vlaams minister van mobiliteit Annick De Ridder op bezoek in Roeselare. Tijdens het bezoek bevestigde ze haar engagement voor de verdere opwaardering van het Kanaal Roeselare-Leie.
Want het Kanaal Roeselare-Leie is veel meer dan een waterweg, het is een strategische hefboom voor onze regio. Jaarlijks wordt hier bijna 4 miljoen ton goederen vervoerd, goed voor meer dan 270.000 vermeden vrachtwagenritten.
De verdere opwaardering versterkt niet alleen onze watergebonden bedrijven en logistieke cluster, maar draagt ook bij aan duurzame mobiliteit, leefbaarheid en waterbeheer.
Met een eerste investering van 35 miljoen euro wordt een belangrijk traject in gang gezet voor een toekomstgericht kanaal met grote economische, logistieke en maatschappelijke meerwaarde. Het is een startschot voor een traject waarvoor 375 miljoen euro is uitgetrokken.
We kiezen bewust voor een geïntegreerde aanpak, samen met de kanaalgemeenten, Dienstverlenende Vereniging Midwest, De Vlaamse Waterweg nv, Provincie West-Vlaanderen en de vele partners bouwen we aan een sterke en toekomstgerichte kanaalzone.
Voor Stad Roeselare wordt dit ook steeds concreter. De vernieuwing van de Kop van de Vaart en de nieuwe Bruanebrug tonen dat dit dossier tastbaar wordt op het terrein.
Dank aan de minister voor het vertrouwen en het engagement. En dank aan alle partners die hier samen hun schouders onder zetten.
Kris Declercq, Burgemeester van Roeselare en Vlaams Parlementslid